MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF CANDI BERSEJARAH BUDHA DAN HINDU MENGGUNAKAN ADDIE

  • Andi Andi Universitas internasional batam
  • Deli Deli Universitas Internasional Batam
Keywords: Temple, Learning Media, Interactive

Abstract

History is a social science that studies important events that happened in the past. Indonesia is known to have a diverse historical and cultural heritage that can be used as a learning capital. One of Indonesia's historical sites is the temple. The purpose of this study is to develop interactive learning media on the topic of temples and pagodas that can help students increase their interest in learning and improve their knowledge about temples. To develop learning materials, the researchers used the ADDIE method. The data collection technique in this study used qualitative data collection conducted through interviews and questionnaire distribution. The results of this study indicate that developed learning media can increase learning interest and are easy for students to use.

References

N. Agustiningsih and S. Pamungkas, “Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Video Candi Muara Jambi Berbasis Sejarah Lokal Pada Mata Kuliah Sejarah Indonesia,” Diakronika, vol. 18, no. 1, p. 67, 2018, doi: 10.24036/diakronika/vol18-iss1/62.

A. Sirumapea, S. Maesaroh, and K. E. Saputro, “Perancangan Game Petualangan Mengenal Candi-Candi di Magelang,” Acad. J. Comput. Sci. Res., vol. 2, no. 1, 2020, doi: 10.38101/ajcsr.v2i1.261.

F. Hamdani, E. S. Susanto, Yuliadi, and Aldrin, “Pembuatan Multimedia Pembelajaran Restoran dan Barista Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Mahasiswa Pendidikan Tata Boga Menggunakan Adobe Flash,” TEKNIMEDIA, vol. 4, no. 1, pp. 86–91, 2023.

I. K. Hidayat, P. Sunarto, and T. Guntur, “Mengenal Relief, Mudra dan Stupa Candi Borobudur untuk Anak-Anak Usia 9-12 Tahun melalui Edugame,” ITB J. Vis. Art Des., vol. 6, no. 1, pp. 58–68, 2014, doi: 10.5614/itbj.vad.2014.6.1.6.

S. Alfarez, N. J. Prakoso, and W. S. D. Septianingsih, “Temon (Tample Monopoly) : Pengenalan Candi Berbasis Games Augmented Reality Untuk Tuna Daksa,” SWADESI J. Pendidik. dan Ilmu Sej., vol. 2, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.26418/swadesi.v2i1.44984.

A. M. S. Ratri, N. Ayuvadhana, C. A. P. S. Wati, and Suranto, “Pengembangan Buku Games OF Moral Stories (GMS) Berbasis Relief Borobudur Untuk SISWA Sekolah Minggu Buddha Jenjang Sekolah Dasar,” J. Pencerahan, vol. 15, no. 1, pp. 40–48, 2022, doi: 10.2207/jjws.91.328.

S. Hidayatulloh, H. Praherdhiono, and A. Wedi, “Pengaruh Game Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pemahaman Ilmu Pengetahuan Alam,” JKTP J. Kaji. Teknol. Pendidik., vol. 3, no. 2, pp. 199–206, 2020, doi: 10.17977/um038v3i22020p199.

M. Khaerudin, D. B. Srisulistiowati, and J. Warta, “Game Edukasi Dengan Menggunakan Unity 3D Untuk Menunjang Proses Pembelajaran,” JSI - (Jurnal Sist. Informasi) Univ. Suryadarma, vol. 8, no. 2, pp. 263–272, 2021.

W. Cahyawulan and D. Rachmawati, “Pengembangan Ensiklopedia Pekerjaan Bidang Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (MIPA) untuk Peserta Didik Kelas X di SMA Suluh Jakarta,” INSIGHT J. Bimbing. Konseling, vol. 7, no. 2, pp. 140–146, 2018, doi: 10.21009/insight.072.03.

R. D. Saputro, P. Kasih, and S. Rochana, “Pengujian Black Box dan Kuesioner Pada Game Gems Advanture,” Rizal Dwi Saputro1, Patmi Kasih2, Siti Rochana3 1,2,3Teknik, pp. 47–52, 2022.

T. Wibowo and A. E. M. D. Saribu, “Video Game dan Iman Katolik: Studi Kualitatif ‘That Dragon, Cancer’ pada Kalangan Misdinar di Kota Batam,” Serat Rupa J. Des., vol. 7, no. 1, pp. 61–72, 2023, doi: 10.28932/srjd.v7i1.5797.

G. S. Gumilang, “Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bimbingan dan Konseling,” J. Fokus Konseling, vol. 2, no. 2, pp. 144–159, 2016, [Online]. Available: http://ejournal.stkipmpringsewu-lpg.ac.id/index.php/fokus/a.

N. W. Sitasari, “Mengenal Analisa Konten Dan Analisa Tematik Dalam Penelitian Kualitatif,” Forum Ilm., vol. 19, no. 1, pp. 77–84, 2022, [Online]. Available: https://digilib.esaunggul.ac.id/public/UEU-Journal-23188-11_2248.pdf.
Published
2023-12-06
How to Cite
Andi, A., & Deli, D. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF CANDI BERSEJARAH BUDHA DAN HINDU MENGGUNAKAN ADDIE. TEKNIMEDIA: Teknologi Informasi Dan Multimedia, 4(2), 204 -. https://doi.org/10.46764/teknimedia.v4i2.133
Abstract viewed = 66 times
PDF downloaded = 37 times